ترویج و آموزش کشاورزی
امیر احمدپور؛ میثم نوری؛ مهدی علیخانی دادو کلایی
چکیده
کارشناسان ترویج فعال در عرصه عملیاتی، باید دارای یکسری صلاحیتهای ضروری باشند تا بتوانند برنامههای آموزشی با کیفیت، مرتبط و مهم را به جامعه روستایی ارائه کنند. در همین راستا، تحقیق حاضر بهمنظور واکاوی مؤلفههای صلاحیت حرفهای کارشناسان فعال در عرصه عملیاتی ترویج کشاورزی استان مازندران انجام گرفتهاست. روش تحقیق توصیفی- ...
بیشتر
کارشناسان ترویج فعال در عرصه عملیاتی، باید دارای یکسری صلاحیتهای ضروری باشند تا بتوانند برنامههای آموزشی با کیفیت، مرتبط و مهم را به جامعه روستایی ارائه کنند. در همین راستا، تحقیق حاضر بهمنظور واکاوی مؤلفههای صلاحیت حرفهای کارشناسان فعال در عرصه عملیاتی ترویج کشاورزی استان مازندران انجام گرفتهاست. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان سطح عملیاتی ترویج کشاورزی به تعداد 290 نفر بودهاست. نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 165 نفر بهعنوان نمونه آماری تعیین شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن بر اساس نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب KMO و آماره بارتلت مورد بررسی و تأیید گردید (737/0KMO=). نتایج تجزیه تحلیل دادههای تحقیق نشانداد که هفت عامل استخراج شده (پژوهشگری، فنی-تخصصی، آموزشگری، مدیریتی، شخصیتی، ارتباطی، تکنولوژیهای مجازی)، در حدود 691/63 درصد مقدار کل واریانس مربوط به صلاحیتهای حرفهای کارشناسان سطح عملیاتی ترویج کشاورزی در استان مازندران را تبیین مینماید. با توجه به یافتهها، جهت آشنایی با روشهای علمی پژوهش، نیازسنجی، برنامهریزی و ارزشیابی، اجرای کارگاههای آموزشی ضمن خدمت برای کارشناسان، ضروری بهنظر میرسد، همچنین بهبود مهارتهای عملی مروجان در انواع کشت محصولات کشاورزی و کار با نرم افزارهای کاربردی کشاورزی در برنامههای سازمان جهاد کشاورزی توجه ویژه گردد.